Een professionele website laten maken is tegenwoordig een van de marketingactiviteiten van je bedrijf. Je wilt tenslotte gezien worden op het internet. Er zijn heel veel aanbieder die websites bouwen en de verschillen zijn groot. We hebben een stappenplan gemaakt die je helpt de juiste keuze maken. Tevens geven we een aantal tips om de website er professioneel uit te laten zien.

Stap 0: Hosting en domeinnaam

Voordat je een website laat maken, zorg in ieder geval voor een goede hostingprovider. Hierbij is vooral de service en de snelheid belangrijk. Uiteraard speelt de prijs ook een rol, maar goedkoop is meestal duurkoop.

Een goede domeinnaam is uiteraard ook van belang. Het kan soms lastig zijn om een goede domeinnaam te vinden. Ga hierbij niet overhaast te werk. Normaal gesproken ga je niet constant wisselen met domeinnamen.

Stap 1:  doel bepalen

Bij het maken van een professionele website dient altijd het doel van de website voorop gesteld te worden, dus wat wil iemand of een organisatie bereiken met de website. De meeste kleine organisaties zullen antwoorden dat ze meer potentiele klanten willen bereiken. Maar er is ook ander doel zoals een online zichtbaar voor klanten. Een voorbeeld is een website die we gemaakt hebben voor de Pannenkoekenboot te Dessel. Die website is niet bedoeld om meer potentiele klanten te trekken, het loopt toch al goed, maar meer om de klanten te informeren over de openingstijden, de menukaart en de mogelijkheid om te reserveren. Indirect levert het echter wel meer klanten op.

Als het doel is om meer potentiele klanten te bereiken, zal er in de meeste gevallen een SEO onderzoek worden gedaan. In bepaalde gevallen zal ook een concurrentieanalyse worden uitgevoerd. Met de resultaten uit het SEO onderzoek en de analyse van de concurrenten wordt een strategie bedacht, waarbij voornamelijk gekeken wordt naar welke zoekwoorden de meeste kans van slagen hebben om hoog in de ranking van Google of een andere zoekmachine te komen.

Op zich een goede aanpak, alleen let er dan vooral op dat de zoekwoorden ook vaak gezocht worden. Als een zoekwoord gemiddeld slechts 1 tot 10 keer per maand wordt gezocht, zal de conversie niet echt hoog zijn. Als het onderzoek goed is uitgevoerd wordt er ook gekeken naar de concurrentie op het zoekwoord. Is deze laag, gemiddeld of hoog. Met een hoge concurrentie zal het zeer moeilijk worden om een hoge positie te behalen. Het meest ideale is om een zoekwoord te vinden dat een hoge zoekvolume heeft en een lage concurrentie. Ook dan heb je nog geen garantie dat je op de eerste plaats komt te staan in Google of een andere zoekmachine. Er zijn namelijk nog veel meer factoren die hierbij een rol spelen, waaronder linkbuilding.

 

Stap 2: vormgeving en navigatie

Vormgeving en navigatie. Hierbij gaat het om de navigatiestructuur en welke kleuren het beste passen bij de uitstraling van het bedrijf en de indeling van de verschillende pagina’s. Denk hierbij aan

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Buttons
  • Contactformulieren
  • Tellers
  • Tabellen

Ook de navigatie tussen pagina’s is zeer belangrijk. Dit is niet alleen belangrijk voor de bezoeker, maar ook voor zoekmachines (interne linkbuilding). Soms wordt dit visueel vastgelegd. Bespreek dit uitgebreid met de aanbieder.

Tip 1Schrijf duidelijke teksten voor je bezoekers en niet alleen voor de zoekmachines!

Tip 2: Kijk goed naar de kleuren die je gebruikt op de website. Dit moet aansluiten bij wat je wilt uitstralen. Een mooi hulpmiddel is Colorcombos. Daar kun je zien welke kleuren bijelkaar passen. 

Tip 3: Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit. Het liefst foto’s die je zelf hebt gemaakt. 

Tip 4: Zorg voor een duidelijke navigatie. We leven in een snelle wereld en de bezoeker wil snel zijn of haar informatie vinden. Als de navigatie niet duidelijk is, dan komt dit onprofessioneel over.

Stap 3: bouwen van de website

Als een website wordt gemaakt met een CMS als WordPress, dan heb je te maken met een thema of template. Afhankelijk van het thema kun je zaken aanpassen, zoals bijvoorbeeld de kleuren, de indeling van de pagina’s, de navigatiestructuur, de headers en de footers.

Hier zie je veel verschillen tussen de aanbieders die websites maken. Grofweg kun je ze indelen in de volgende groepen: 

  • Per doelgroep, bijvoorbeeld kappers, heb je een thema dat meestal zeer beperkt aangepast is. Het lijkt dan ook veel op elkaar
  • Je kunt kiezen uit verschillende thema’s die beperkt aanpasbaar zijn.
  • Er is een keuze uit verschillende thema’s die uitgebreid aanpasbaar zijn
  • Er wordt gebruik gemaakt van één thema dat volledig aanpasbaar is, waardoor je een unieke website krijgt.

Wat verder opvalt zijn de verschillen in aanpak. Sommige aanbieders richten zich op snelheid. De website is binnen een week klaar. Lijkt ons erg moeilijk, want de ervaring leert dat het aanleveren van teksten en media toch wel wat tijd in beslag neemt bij de klant. Vooral bij startende ondernemingen is dit lastig.  Andere aanbieders proberen meer om de klant te ondersteunen en mee te denken. Hierbij zijn de contactmomenten met de klant uiteraard hoger dan bij de eerstgenoemde aanbieders.

Zorg in ieder geval ervoor dat je WordPress website goed wordt beveiligd. Je hebt hele goede plugins waarbij dit geregeld kan worden. De bekendste is Wordfence. Je hebt hiervan een gratis versie en een betaalde variant.

Tip 5: Zorg dat de website consistent wordt gemaakt qua kleuren, afbeeldingen etc. 

Tip 6: Kijk goed naar de typologie. Naast de kleuren zullen de fonts/lettertypes ook een impact hebben op de look en feel van de website. 

Tip 7: De website moet responsive worden opgeleverd. De website moet ook er ook goed uitzien op een tablet of een telefoon.

Tip 8: Houd het simpel. Zorg dat de bezoeker niet wordt afgeleid door te veel social media button te gebruiken of door veel pop-ups te gebruiken.

Tip 9: Als je WordPress gebruikt, beperk het aantal plugins. Te veel plugins hebben een negatief effect op de snelheid van de website. Ook is het risico aanwezig dat de plugin “elkaar in de weg zitten”, waardoor er problemen ontstaan met de werking van de website.

Stap 4:  oplevering en nazorg

Bij een professionele website laten maken wordt er door aanbieders nauwelijks gesproken over oplevering en nazorg. Dat wil overigens niet zeggen dat er niets aan wordt gedaan, maar het wordt niet expliciet genoemd.  Voor ons is het een belangrijke stap die genomen wordt. De website zal toch uitgebreid getest moeten worden voordat het live gezet wordt. Bij het live zetten zullen toch ook zaken geregeld moeten worden zoals het als aanmaken e-mailaccounts en toegang geven tot de server. Bij een migratie van de ene provider naar de andere provider, zal ook archivering van de huidige e-mailadressen gedaan moeten worden. Daarnaast dient er ook een uitleg te worden gegeven over het thema.

 

Stap 5: onderhoud

De website moet je onderhouden, net zoals je auto of fiets. Gelukkig kun je dit met een CMS als WordPress zelf doen. Wat moet er gedaan worden:

Must

  • Updates installeren van je thema, plugins en CMS. Van cruciaal belang voor de veiligheid van je website

Should

  • Nieuwe webpagina’s toevoegen
  • Na verloop van tijd de teksten aanpassen. Denk ook eens aan openingstijden die veranderen.
  • Blogs schrijven (vooral goed voor SEO), dus meer bezoekers
  • Linkbuilding om nog hoger te scoren in Google

 

 

Wat zijn de kosten voor het maken van een professionele website?

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, want het is afhankelijk van de functionaliteiten die gewenst zijn, welke mogelijkheden je hebt met het aanpassen van het thema en het CMS dat gebruikt wordt. Stel je wil een WordPress website met standaard functionaliteiten, dan zal je ongeveer tussen 500 en 1000 euro kwijt zijn. Een WordPress website met meer functionaliteiten, zal tussen de 1000 en 3000 euro kosten.

De verschillen zijn groot en het is dus belangrijk om verschillende offertes op te vragen.

Let er dan wel op dat je geen appels met peren gaat vergelijken.

 

Kosten website

Onderhoudskosten bij het laten maken van een professionele website

Houd ook de onderhoudskosten in de gaten, als je het onderhoud wilt uitbesteden. Hier zitten grote verschillen in en er worden verschillende modellen gehanteerd.

Grofweg kun je ze onderverdelen in de volgende modellen:

  1. Je betaalt de website en sluit een onderhoudscontract af.
  2. Je betaalt in termijnen voor de bouw van de website en sluit een onderhoudscontract af
  3. Je betaalt in termijnen voor de bouw van de website en onderhoud

We hebben wat onderzoek gedaan met betrekking tot het derde model en het blijkt dat sommige webbouwers een bedrag rekenen tussen de 500 – 600 euro per jaar voor een eenvoudige website inclusief onderhoud. Dat bedrag moet dus ieder jaar worden betaald! We hebben zelf meegemaakt dat er aanbieders zijn die 400 euro per maand rekenen. Dit zijn in onze ogen absurde bedragen, want wat doe je dan voor die 400 euro?

Zorg ervoor dat als je het onderhoud gaat uitbesteden het helder is wat er gedaan wordt voor het bedrag dat je per maand, kwartaal of jaar moet betalen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This